måndag 21 september 2015

Hur fördriver denna morsan tiden då?

Just nu bor vi i mamma och pappas hus i två veckor. Tar hand om Ebbahunden och försöker att inte bränna ner huset :)
Jag tror vi lyckas rätt bra med båda. Det är första gången jag är hundvakt längre än en helg och jag kan nu med handen på hjärtat säga att jag inte är nån hundmänniska. 
Hundar är fina och så, men det kommer aldrig komma in nån hund i min familj. Ever! Men livet på landet är hur härligt som helst, får en att längta lite till :)

Emilija kör på med dagis tre dagar i veckan, 5 timmar per dag. Inte mycket men man får vara glad för det lilla. För det är faktiskt väldigt skönt att kunna bara "va" när Elvis sover och Emilija är på dagis. Den här trotsåldern Emilija är i nu, i kombination med en liten bebis, kan bli liiiiite småjobbig ibland. Jag hade aldrig kunnat ana hur många gånger man kan säga orden NEJ på en dag, helt otroligt! Ibland hör jag att hon gör nåt hon inte ska och struntar i att konfrontera henne bara för att slippa säga ifrån. 

Idag ramla hon ner från en fåtölj och slog i bakhuvudet. Det blödde rätt rejält och innan jag hittade såret för allt hår så var jag faktiskt lite orolig. Men det var ingen fara, slutade blöda efter lite tryck med papper mot såret. Emiljas förklaring till det inträffade var att hon suttit helt still när elementet ramlade på henne (trots att elementet inte rört sig en millimeter från sin plats mot väggen). Haha, undanflykterna är inte så genomtänkta när man är 4 år (snart). 

Men så jag älskar denna lilla tjej, trotsig eller ej ♥ 
Så har vi den andra lilla guldklimpen i mitt liv, Elvis Pelvis. Nästan 7kg tung redan och en otrolig glad kille. Förutom när han får vänta 1 minut för länge på mat, då jäklar finns det ingen nåd på ljudvolymen. När han inte äter eller sover så skiter han, vi måste till och med införskaffa en tvättmaskin då det varje dag måste bytas kläder minst två gånger iaf. Helt otroligt! 

Vi har testat låta honom sova i eget rum nu när vi är husvakt och det har gått kanon. Så nu ska vi nog rodda om med sovplatserna hemma i lägenheten så att jag och Damir kan sova ihop även där :)

Jag då? Mamma Nina, hur mår jag då? 
Mitt humör skiftar likt en bergochdalbana under en dag. Men på det stora hela känner jag mig otroligt lycklig och stolt över min familj. Jag har ju fått komma igång och träna nu också så äntligen får jag lite endorfinkickar vilket är väldigt skönt. Önskar dock jag hade lite mer karaktär på vad jag äter så jag kunde droppa några fler gravidkilon, men den bra karaktären skiner med sin frånvaro. Men en sak i taget, det kommer nog snart det med. Har inte ställt mig på vågen och tänker inte göra det heller på ett bra tag, det får räcka  med känslan när jag tar på mig mina kläder och än så länge är det bara de väldigt stretchiga byxorna som sitter skönt, haha. Men blir förvånad själv att jag bryr mig så pass lite om min kropp som jag gör, det var mycket värre under graviditeten. Tror det är stoltheten över mina barn som gör att jag tillåter mig själv att faktiskt acceptera att jag ser ut som jag gör just nu. Det är ju trots allt inte jättelänge sen Elvis kom till världen :)

På min födelsedag fick jag en sminklektion på Make Up Store och bokade in den till Sirilaks 40-årsfest förra lördagen. Önskar jag kunde sminka mig så fint med skuggorna, kände  mig så himla vacker hela kvällen :) 
Köpte på mig lite av produkterna så det är väl helt enkelt bara att öva. Haha, med all fritid jag har just nu! Men visst blev det en fin sminkning hon fick till :)


Nu ska jag värma lite mat till Emilja och sen passa på att köra min "Olgaträning". Jag har gått vidare till steg 2 i boken nu med lite mer avancerade övningar. Jag kör ju rätt hårt på gymmet när jag är där men känner ändå att jag vill få in Olgaträningen varje vecka, hennes övningar är ju anpassade för nyblivna mammor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar