torsdag 22 september 2011

Bebisstatus vecka 36

Igår kom jag på att det bara är 4 onsdagar kvar tills det är dags. Onsdagar är ju då jag brukar uppdatera bebisstatusen här och jag vet ju att jag hela tiden förvånas över hur fort det där jäkla onsdagen kommer. Bara 4 st kvar alltså (förhoppningsvis iaf).

När Damir kom hem från jobbet igår ställde han sig mitt emot mig och la mina armar om sina axlar. Tittade mig i ögonen och sa "Jag tror inte du fattar hur mycket jag älskar dig. Snart är hon här hos oss och jag är så jävla pirrig. Jag blir pirrig så fort jag tänker på det och det är helt jävla underbart. Peppad och pirrig."
Han är helt underbar min älskling. Jag uppskattar otroligt mycket att han inte bara tänker som han gör, utan att han även säger det till mig. Det är så otroligt viktigt i ett förhållande. Låt din partner veta vad du tycker, det uppskattas.


De senaste dagarna har jag haft svårt att sova, vaknar hela tiden och måste vända på mig. Känner mig inte speciellt trött när jag vaknar, men lyckas iaf somna om. Men bara för att vakna efter nån timme igen för ytterligare en vändning.
Jag får oftare sammandragningar, så fort jag rör lite mer på mig. Det känns som magen är större nu, kanske inte är så konstigt iofs haha.
Känner mig lite känsligare igen, inte bara att jag gråter lätt utan jag blir lätt arg eller irriterad. No good!

Klickade in på min gravidApp på Iphone och läste om min vecka, alltså vecka 36.

Vecka 36
Månad 9
Trimester 3
Du har 30 dagar kvar till BF
89,3 % av graviditeten har passerat.

Barnet är ungefär 34 cm från huvud till stjärt och väger runt 2,8 kg
(hmm, undrar var de resterande 15 kilona kommer ifrån).
Barnet äter nu bara upp sig inför livet utanför livmodern. Rörelserna upplevs som kraftfullare och tydligare. Du kanske kan se en armbåge eller häl som putar ut mot huden.

Du kan ha svårt att sova, du behöver vända dig ofta och drömmer kraftiga tydliga drömmar. Det är mycket som ska bearbetas inför förlossningen och den nya familjen. Fortsätt vila ofta, de sista veckorna kan kännas tunga och långsamma.
Det är faktiskt lite skönt när man känner av en förändring och sen går in och läser och så står det precis det som man känner. Det lugnar lite, man känner sig inte lika knäpp :)

Ja ni, imorn är det 22 september, prick en månad tills det är dags. Jag börjar bli nervig. Tänk om nåt går fel. Blääää för dem tankarna. Positiv pepp nu.
Pepp pepp pepp!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar