onsdag 29 oktober 2014

B.A.B.Y gånger två

Nu har bloggen hamnat lite på efterkälken igen men nu så :)

Två tisdagar har passerat och förra tisdagen bjöd mitt underbara gäng på en total överraskning för mig. Först några jättefina ord från vår Krutgumma Barbro och sen låter jag bilderna tala för sig. Jag blev otroligt rörd och kunde inte hålla tårarna borta.



Vilket gäng vi blivit, sammansvetsat men otroligt välkomnande åt alla nya som kommer och tränar med oss. Om jag har läsare i Eskilstuna som ännu inte testat träna med B.A.B.Y så är det tusan dags att komma och testa nu :)

Nu till träningspasset, ska försöka gnugga minnesknölarna lite och försöka minnas passet. Jag brukar alltid skriva ner men förra veckan gjorde jag aldrig det. Hmm....


Så, jag fick lov att kika på vår facebooksida för att komma ihåg. Det var fokus på intervaller så efter uppvärmningen delade vi in storgruppen i 3 mindre grupper. Eftersom vi är väldigt många på våra tisdagar så är inte de "mindre" grupperna särskilt små, haha. Men ja, vi delade upp gruppen i 3 mindre grupper. Den här gången delade vi in grupperna efter hastighet när vi joggar.
Grupp 1 började i långbacken, grupp 2 i kortbacken och grupp 3 i elljusspåret som är ca 1km. Efter 10 minuter skiftade vi och efter ytterligare 10 minuter skiftade vi igen så alla tre grupperna fick vara på alla tre stationer.
Vi avslutade med snabba sprintstafetter.

Jag själv var förkyld så jag deltog endast som coach, men det är väldigt trevligt det också :)


Så till den här veckans tisdag då. Nu är jag inte förkyld så nu var jag med och körde jag också. Fick tips om en blogg som heter Uppochhoppa och hämtade inspiration till passet där. Det blev ett pass med massa Tabataintervaller.
Men först uppvärmning och det gjorde vi för ovanlighetens skull i elljusspåret, ett eller två varv. Helt valfritt i 15 minuter. Några sprang på som bara den och fick kanontider på kilometern, några joggade sig varma och några gå/sprang som uppvärmning. Det är just det här som är så bra med B.A.B.Y att man kan vara med oavsett form eftersom man hela tiden kan anpassa övningarna.

Efter uppvärmningen började vi med Tabata. För er som inte vet hur en Tabataintervall funkar så är det aktiva 20 sekunder och vila 10 sekunder och det upprepas 8 gånger.

Tabata 1 - Spring i backe
Ja, som det låter. Det blev dock lite svårt med så stor grupp så vi fick dela på oss och då var  det svårt att göra sig hörde även med visselpipa. Bakläxa till mig, hehe.

Tabata 2 - Fartställning i backe
Fartställning kan liknas med den ställning Anja Pärsson har i skidbacken. Väldigt djupt böjda ben alltså och statiskt såklart. I den fartställningen sen i den aktiva fasen ta små steg uppåt i backen.
Men kan lätt luras den första, kanske till och med de första två aktiva faserna att det här är ju ingen match. Men de där 20 sekunderna känns bara längre och längre ju mer mjölksyra som samlades i låren och de där 10 sekunderna vila känns som 2 sek, man hinner knappt andas innan det är dags igen. Men jäklar vad effektiva dem är.

Tabata 3 - Monkey squats
Nu lämnade vi backen och ställde oss på två led mitt emot varandra och körde helt enkelt Monkey squats.

Tabata 4 - Jumpin jacks

Tabata 5 - Utfall

Tabata 6 - Upphopp

Träningsvärken i min rumpa är inte nådig och det är bara onsdag idag. Jag ser inte fram emot morgonedagens träningsvärk.

Det här blev ett riktigt mördarpass för benen och det var riktigt kul också. Det enda jag kommer byta ut är sprinten i backen. Det är bättre att springa tillsammans i hela gruppen på en vanlig raksträcka.

Det var två veckors träningspass med B.A.B.Y Runners Team Eskilstuna det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar