måndag 30 januari 2012

3 månader

Min dotter fyllde 3 månader i veckan. 3 månader!!!! Det är ett kvarts år, ett kvartal! Det är ju galet vad tiden går fort. Och samtidigt känns det som jag haft henne hela livet. Väldans konstig känsla.
Hon är så himla go och snäll. Jag vet ju inte hur andra föräldrar har det egentligen men ofta hör man ju klagomål på sömnbrist och att man aldrig hinner äta osv.
Jag mår som en prinsessa helt ärligt. Visst, ibland blir jag less på att inte få min egen tid, men i det stora hela så är det ett underbart liv som mamma.

Emilijas dygn ser ut som följer: (har jag berättat att hon heter Emilija förresten?)
Aja...

Mellan 7-8 vaknar hon och vill ha lite mat. Eftersom jag slutat amma helt nu så måste jag upp och sätta på vattenkokaren, men det går väldigt fort och hon grinar inte jättemycket så här tidigt. Sen somnar hon om i våran säng eftersom Ljubavi är på jobbet.
Vid 10-11 vaknar hon igen och är världens gladaste tjej. Hon skrattar och babblar, dregglar kopiösa mängder och är bara allmänt underbar.
Nån gång efter lunch brukar hon somna en timme typ. Det är rätt skönt för då hinner jag fixa med mat till kvällen, städa eller nåt sånt där roligt.
Sen är hon vaken några timmar igen innan hon somnar vid 17-tiden. Oftast har Damir hunnit hem då så hon får somna på hans bröst.
Om hon inte vaknat av sig själv så väcker vi henne senast 20.00. Sen är hon vaken en stund på kvällen.
Klockan 22 somnar hon för natten på pappas bröst.

Nån enstaka gång bryter hon mönstret, men då är det oftast vi som gör nåt annorlunda så hon inte kan sova på sina vanliga tider.
Det är så himla skönt att hon redan har egna rutiner för det blir så mycket lättare för mig att planera min tid.

Här i veckan skrattade hon för första gången. Ett riktigt skratt alltså. Mitt hjärta smälte. Det är verkligen en obeskrivlig känsla att ha barn.

3 månader...
Hon har växt mer än en dec sen födseln. 62,5cm mäter hon nu och väger 6,1 kg. Hon är tydligen lång för sin ålder. Men både jag och Ljubavi är rätt långa så det är ju inte så himla konstigt att hon också är lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar