torsdag 10 augusti 2017

Igår var förjävlig och idag har varit skitbra!

Som rubriken lyder så var gårdagen riktigt riktigt jobbig. Jag var konstant hungrig och det kändes som ingenting hjälpte. När man är hemma hela dagen som jag var igår så är rastlöstheten en riktig bov. Man märker verkligen hur mycket man kan stoppa i sig utan att man egentligen ens tänker på det. Av ren rastlöshet... Vid 21-tiden så fanns det bara en sak att göra, en lång jäkla promenad så det bara vara att duscha och gå och lägga sig när man kom hem igen. So I did... Tänkte ju inte riktigt på att sommarkvällarna inte är så ljusa längre, så det han bli kolsvart på min lilla runda på 7km. Här ute på landet så finns det ju inte nån belysning heller, så med hjälp av ficklampan på mobilen tog jag mig fram i mörkret. Fördelen på landet är ju att det inte kör så många bilar, så jag behövde inte känna mig orolig för den saken, men det finns ju kottar, rötter och sånt där som man gärna undviker att snubbla på. Och djur.... Det finns djur på landet... Rå - djur.... Jag höll bokstavlig talat på att skita på mig när ett rådjur hoppade över vägen precis framför mig. Uttrycket att man får hjärtat i halsgropen stämmer verkligen. Lessons learned = pannlampa, reflexväst och prata högt för mig själv nästa gång. 

Men det funkade iaf, jag tog min promenad och när jag kom hem så blev den en dusch sen i säng. Jag glömde bort att jag var hungrig. Plus att jag fick mig en långpromenad, det är ju rätt bra det med. 

Jag längtar tills jag kan springa igen. Jag ogillar verkligen att jag är för tung för att träna det jag vill. När jag väl känner att jag har orken och flåset, som jag verkligen inte varit bortskämd med i mitt liv, så är jag för tung för löpning. Jag har sprungit (läs joggat) den här 7-kilometersrundan ett par gånger, jag får lite ont i höft och rygg medans jag springer men det värsta är efteråt. Min kropp är helt förstörd i flera dagar att det inte är värt det. Så nu tänker jag vänta med löpningen tills jag känner att mina leder. höfter, rygg klarar av det utan att behöva "lida" i flera dagar efteråt. Jag har massa annan träning att välja bland, finns ingen anledning att göra nåt som inte känns bra, även om jag vill. 

Idag var jag och barnen till XXL, målet var att hitta nya löparskor. Precis alla mina skor slutar som på bilden. Stortån skaver hål på tyget. 

Kollade med personalen om det finns nåt märke som är bättre än nåt annat på just den saken, att inte gå sönder vid tårna. Men nää, han kunde inte hjälpa mig där. Jag fortsatte leta lite i butiken och fastnade vid hyllan med terrängskor. De skorna såg lite mer hållbara ut plus att nu är ju mina rundor inte bara asfalt, utan en hel del grusväg och skog också. Så jag bad om hjälp på nytt och dessa godingar blev det till slut. Ska bli väldigt spännande att testa dem. 


Ikväll har jag haft mina pass på Nordic Wellness, först 26 minuter (för att vara exakt) spinning och sen 60 minuter bodypump. Det var varmt i lokalerna idag och man svettades därefter, jösses! Och jösses vad svag jag var idag sen då, det märks att kroppen inte längre får den energi den är van vid. Jag hade faktiskt glömt bort hur jobbigt det är att träna på underskott, när det är pannbenet som får hjälpa musklerna att klara av det man vill göra. Men snart kommer kroppen vänja sig att träna med mindre energi och det kommer inte kännas lika brutalt tungt som det gjorde idag. 

Jag la om min kost i måndags så nu har jag alltså kört i fyra dagar. I måndags var planen att köra på några veckor och sen väga mig för att göra upp en plan. Det ändrades redan i tisdags, för då bestämde jag mig för en helt annan plan och den känns helt rätt. Jag kommer inte ställa mig på vågen för att sen sätta upp ett viktmål, som jag hade tänkt från början. Jag istället bestämt mig för att ligga på underskott i 100 dagar, när 100 dagar har gått så är jag förhoppningsvis redo för räkna om lite på intaget så jag ligger på plus minus noll. 
Men 100 dagar ska jag alltså köra på nu, jag har 94 kvar :) Längs vägen har jag satt upp lite delmål med belöningar och morötter. Som till exempel dag 40 så ska jag köpa lite nya träningskläder som belöning för mina 40 dagar. Dag 14 så ska jag äta mackor till frukost, inte en hel ätardag utan bara frukosten blir "fri". Jag kommer lägga in lite fler morötter under dessa 100 dagar, hela planen sitter uppe på kylskåpet, som en påminnelse och pepp när det känns lite jobbigt. För det kommer det garanterat att göra ibland, som igår. 

Idag har det funkat jättebra med kosten, jag är hungrig men så får det vara helt enkelt. Jag kan redan se resultat och det sporrar mig. Jag ser i spegeln att kroppen är fastare, vätskan har minskat och jag känner mig tightare. 

Imorn är det fredag och förhoppningsvis kommer jag hinna köra mma-fitness. Damir slutar tidigt på jobbet och om inget oförutsett händer så hinner jag tills passet börjar om jag åker direkt han kommer hem. I värsta fall får vi mötas nånstans på vägen så han får ta med barnen hem och jag åker in och tränar. Så hade vi fått göra idag om inte pappa hade kunnat ha barnen en stund. Vi saknar ungefär en halvtimme för att få ihop våran torsdag. Damir är hemma 16.45 och jag behöver åka 16.15, lösningen blev att jag lämnar barnen hos pappa på vägen till träningen och Damir hämtar dem på vägen hem från jobbet en halvtimme senare.

Nu är kl strax midnatt och om jag ska lyckas vända tillbaka på dygnet så borde jag gå och lägga mig nu. Det blev ett långt inlägg, det känns kul att skriva igen. Jag är typen som behöver ventilera och det här har varit min ventil i flera år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar