måndag 7 augusti 2017

I´m back....

Efter ett långt blogguppehåll så känner jag mig nu sugen att skriva igen. Att skriva ska inte kännas krystat och "påhittat", utan det ska komma naturligt och jag vill skriva av mig av det som kommer ur mig.
Jag gillar att skriva min blogg som en offentlig dagbok, jag skriver till den/er. Och ja, nu är jag alltså sugen att skriva lite.
Det kommer inte bli lika mycket bilder som det varit tidigare. Det blir helt och hållet fokus på känslor som jag vill få ur mig i form av text.

Anledningen till att jag är sugen på att börja skriva igen är helt klart att jag ska försöka mig på en viktnedgång igen. Nu är det dags igen... Haha, sanslöst! Jag hoppas det är sista gången jag ska behöva skriva om det ämnet, nu är det liksom dags att hålla en bra vikt. Jag ska inte ha några fler barn så den biten behöver jag inte oroa mig för iaf.

Jag har ingen aning om vad jag väger nu, men jag vill ner till 70-75kg. Jag gissar att det rör sig om ca 20kg. Jag har alltid haft nån sort viktplan tidigare men nu kör jag bara igång och om några veckor tänkte jag ställa mig på vågen och göra om en målplan med delmål osv. Men nu är första målet inte nån vikt utan bara att känna mig bekväm igen. Jag är ju inte obekväm med min "normala" övervikt, även om jag vill vara smalare och väga mindre. Men nu är jag inte bekväm och det är det första målet att ändra på den känslan. När det känns bättre så kommer jag väga mig och få svart på vitt hur många kilon det rör sig om.

Har funderat lite fram och tillbaka om jag ska köra periodisk fasta eller äta 5-6 gånger per dag. Eftersom jag snart börjar jobba och då går upp väldigt tidigt och tränar sent, så känns inte periodisk fasta optimalt för mig. Så det blir många mål istället, många mål och många matlådor.

Minskar ned på kolhydrater, men tar inte bort dem helt. Havregrynsgröt till frukost, med lite bär och en matsked lågkalorisylt. Ägg till mellanmål, till lunch och middag blir det 130g proteinkälla, 70g tillbehör (rotfrukter eller kolhydrater, ris mm) och sås/dressing till. Mellanmål 2 blir kesella/kvarg och nötter.
Det här blir grunden till en start, det är inte speciellt mycket mat men jag vill bli av med några snabba kilon nu direkt så jag kan börja springa igen. Nu tar kroppen för mycket stryk av mina löprundor så jag undviker dem helt enkelt.

Jag såg nånstans nån som hade gjort en sån där "kryssa-för-dagar-som gått-lista" med massa peppande ord till sig själv på vägen. Typ om dieten varade i 30 dagar så stod det på dag 15, bra jobbat du är halva tiden avklarad. Typ så. Vid vissa hållpunkter så hade hon lagt in belöningar. En sån ska jag nog ta mig tid att göra.

Ja, det här är planen iaf. Och jag gissar att jag kommer vilja skriva av mig av frustration, rädslor, ångest och förhoppningsvis av glädje när jag når mina mål :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar