måndag 11 augusti 2014

21 saker döende människor säger sig ångra mest med sitt liv...

Jag klickade in mig på den här listan http://skrolla.se/21-saker-doende-manniskor-sager-sig-angra-mest
och kom att tänka på min "att-göra-innan-jag-dör-lista". Jag måste leta upp den och kolla om jag kan pricka för nåt och kanske lägga till nåt mer :)
Men iaf, jag läste den här listan på 21 saker som döende människor ångrar med sitt liv och jag gillar faktiskt den här listan. Jag brukar säga till kompisar som är "fastnat" lite i nån fråga att vi lever bara en gång och har bara ett liv, därför är vi skyldiga oss själva att leva vårt liv så bra vi kan. Så jag tänkte ge en lite personlig reflektion till var och en av dessa människors lista.

1. Att man brydde sig för mycket om vad andra tyckte och tänkte om en
- Det är en är punkt där jag verkligen borde bli bättre. Jag kan sitta och oroa mig i dagar över vad andra tänker om mig. Damir är ofta på mig när jag fastnar i det här negativa tänket och säger åt mig att strunta i vad andra tycker, det kan jag ändå inte göra nåt åt. Att inte lägga så mycket energi som jag gör på just sånna här tankar.
Men jag har kommit en bit på vägen iaf, förut var jag ännu värre men det kanske beror på att jag inte hade en Damir som påminde mig om att skita i vad andra tänker och tycker hela tiden :)

2. Man borde ha lärt sig ett andra språk
Jag kan engelska och jag tänker banne mig se till att lära mig mer jugge också. Nu under semestern så kände jag att jag förstod rätt bra men pratandet var katastrof. Men skam den som ger sig.

3. Man stannade kvar för länge i dåliga förhållanden
Kan ju bara nämna lite snabbt att jag hade nåt sorts telefonförhållande men en kille som jag visste ljög för mig och som jag träffade typ 3 gånger på 2 år. 2 ÅR!!!!!

4. Att man inte reste mer när man hade chansen
Jag önskar jag kunde resa mer än utomlands än vad jag gör. Men vi är iaf rätt duktiga på att ge oss ut på småresor med hotellövernattning.

5. Att man inte gick vidare snabbt nog
Jag är typ världens sämsta på att gå vidare. Kan hålla fast vid saker som jag vet är fullständigt jättedumt att hålla fast vid. Men jag försöker bli bättre och det här året har jag gjort några jobbiga val genom att just släppa taget, men jag kunde ju helt klart ha gjort det tidigare, haha.

6. Att man inte stannade upp oftare för att njuta av stunden
Jag har ett motto som innebär att ta vara mer på vardagen och inte bara låta vardagarna bli en transportsträcka till helgen. Vardagarna är 5 dagar och helgen bara 2.
Samma sak med semestern, året har 52 veckor och semestern är bara 5.

7. Att man inte tog fler risker i livet
Jag vill tro att jag är rätt bra på att våga mig på saker här i livet :)

8. Att man missade tillfällen att se sin favoritartist live
Hmm, har jag nämnt att jag skulle vilja se en konsert med Takida? Det har jag velat i flera år nu och ändå tar jag mig inte ens in på deras hemsida och kollar konsertschema.
Jag var iofs på deras spelning här i stan för några år sen men av lite tråkiga omständigheter så missade jag typ allt ändå :(

9. Att rädsla förhindrat en från att göra vissa saker
Kanske dags att sluta fega och faktiskt testa på lite fighting?!! Det är nåt jag funderat på i säkert 10 år men inte vågat ta steget till nån klubb för att testa.
Hellre ångra det man gjort än att sitta och ångra det man aldrig gjorde- right?!!

10. Att man inte pluggade hårdare och bättre
Jag ångrar sjukt mycket att jag inte lyssnade på historielektionerna mer i skolan. Jag är helt lost när det gäller historia.

11. Att man inte lyssnade på föräldrarnas råd
Jag ringer ALLTID mamma när jag är upprörd.

12. Att man inte slutade tidigare på jobbet man hatade
Aleris i Solna gav mig magont varenda dag under de 6 månader jag jobbade där. Hemskt!

13. Att man ofta följde strömmen än att gå sin egen väg
Jag vill tro att jag försöker gå min egen väg när jag kommer till vägval i livet. Men det är klart, inte utan att jag först måste fundera på vad alla andra kommer tänka och tycka. Haha!

14. Att man inte prioriterade träning och kost
Träningen är högt prioriterad men kosten är en ständig kamp.

15. Att man lät sig definieras av olika könsroller
Här har jag nog ingen kommentar faktiskt. Jag är emot kvotering och tycker inte jag begränsas av vad som är "kvinnligt" eller "manligt".

16. Att man inte stod upp mer för sig själv
Det här behöver jag jobba med. Jag tror jag till och med blivit sämre på senare tid. Litar inte riktigt på min egen kapacitet. Ett exempel är för bara några veckor sen när jag kom in på en diskussion om fladdermöss finns i Sverige eller inte. Jag var helt säkert på att det finns fladdermöss i Sverige, alltså 100% helt bombsäker. Men den andre var helt övertygad om att det inte alls finns fladdermöss här och helt plötsligt trodde inte jag heller att det finns här i Sverige. Att jag helt enkelt trott fel i alla år. Men efter en googlesökning så visade sig att jag skulle litat på min egen tanke.

17. Att man inte umgicks tillräckligt med mor- och farföräldrar
Här är en punkt jag absolut inte kommer tänka på. Att sakna är en annan sak, men jag umgicks väldigt mycket med min mormor som är den enda jag haft möjlighet att umgås med. Tyvärr gick hon bort alldeles för tidigt :(

18. Att man jobbade för mycket
Haha, här är en punkt jag försöker ta upp men en väldigt nära vän till mig. Jag vet att han vet att jag menar just honom när han läser det här :)
Efter en svacka i livet (år 2009) så har jag lärt mig att man inte lever för att jobba utan att man jobbar för att leva. Men det betyder inte att jag inte jobbar hårt, för det gör jag. Jag har bara lärt mig att inse att ett jobb inte är mer än ett jobb. Det är ingen som kommer tacka dig för de hundrafemtielva timmarna du låg vaken om nätterna och tänkte på jobbet, om företaget börjar gå dåligt och behöver skära ner på folk. Då är jag rätt övertygad om att jag inte kommer få höra "jo men Nina vi vet att du egentligen jobbat mycket mer än vad du än anställd för att göra, så vi låter dig jobba kvar trots att vi inte har råd att ha dig kvar".

Missförstå mig rätt nu, jag älskar mitt nuvarande jobb och jobbar som sagt hårt. Men jag skulle för den sakens skull inte låta jobbet komma före mitt liv utanför jobbet, familjen t ex.

19. Att man inte slutförde det man påbörjade
Jo men det här är jag bra på :)

20. Att man oroade sig för mycket i onödan
Här kommer Damir in i bilden igen, han är skitbra på det här och jag är rätt skitdålig på det här. Han säger väldigt ofta åt mig att inte haka upp mig på småsaker som ändå egentligen inte spelar så stor roll.

21. Att man inte visade tacksamhet tidigare
Den här kan jag också bli bli bättre på. Ett tack kostar ingenting men betyder ofta väldigt mycket.

Så det var hela listan på 21 punkter. Hur tänker ni? Nån punkt som triggar er lite extra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar