onsdag 5 mars 2014

Rörlighetsanalys


En rörlighetsanalys innebär att man utifrån sina idrottsliga krav eller mål genomför en rad rörlighetstester för att ta reda på om ens rörlighet är tillräcklig för den idrott man utövar eller om det finns begränsningar. Om det finns utrymme för förbättring, vilket det oftast finns, går man igenom olika rörlighetsövningar som är specifika för den led eller rörelse som utgör begränsningen.
Dessa övningar fick jag sedan med mig hem så jag kan arbeta utifrån dem, för att på egen hand förbättra min rörlighet. 

Av en slump såg jag på Actic Eskilstunas facebooksida att man fick testa på en sån här rörlighetsanalys helt gratis, först till kvarn. Så jag stannade till dagen efter på vägen till bussen och fick en plats. 

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över resultatet. Jag trodde att min rumpa, mina höfter och lår skulle vara katastrof men så var det verkligen inte. Tvärt om till och med, dem delarna såg väldigt bra ut tyckte hon. Däremot bröstrygg, skuldror och axlar behöver jag jobba med. Och det fick jag ytterligare bekräftat på massagen hos kusin Maria på Corporis idag då hon konstaterade några låsningar just i bröstryggen. 

Jag håller mitt ena nyårslöfte suveränt, men det andra går sådär. Jag stretchar helt klart mer än vad jag gjort på flera år, men jag tror inte jag håller två gånger i veckan varje vecka inte. Men nu har jag fått specifika övningar just för min kropp, så nu är det bara plocka fram disciplinen :)

Om ni får möjlighet att genomföra en rörelseanalys så ta chansen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar