onsdag 19 mars 2014

Sista vobben på länge hoppas jag...


♥ ♥ ♥
När jag slog upp ögonen imorse stod Emilija vid sidan om min säng med ansiktet ungefär 2cm från mitt med huvudet lite på sned...
- Hej!
Haha, hon är helt underbar alltså, tänk att man kan älska nån så mycket. Det är helt sinnessjukt hur mycket den lilla tösen betyder för mig. Älskade unge!

Nu är det Damirs tur att vara hemma resten av veckan och så håller vi tummarna för att det dröjer länge innan det är dags igen. 
Det här har varit en riktig långkörare med vabb och vobb. 

Jag sitter och chattar med Micke om morgondagens träning och just nu nämnde han den största träningsmyten av dem alla (enligt mig). Diskussionen handlar om han ska köra kondition eller styrka medans jag springer på bandet. Gissa vad jag tycker.... :)

Men ja, jag ska iaf springa på bandet imorn eftersom väderhelvetet bestämde sig för att vintern inte är över än. Det blev alldeles vitt här utanför underdagen idag och jag fick snällt lämna cykeln hemma och ta mig till fots till gymmet nu ikväll. Blaskigt och skit, usch! Och dubbel usch för att jag måste gå upp tidigare imorn för att gå istället för att cykla till bussen. 
Imorn ska jag för övrigt spela en pingismatch direkt på morgonen på jobbet. Westermo Tabletennis Cup är igång och gissa vem som dragit igång den? ;)
Det ska bli skitkul att spela, men jag är så ringrostig att det nästan känns som jag aldrig spelat pingis. Men 15 år sen är ju iofs rätt länge, men som sagt. Kul ska det bli iaf :) Först är det en match i herrklassen sen på eftermiddagen ska jag och Emma fortsätta vår match som blev avbruten igår.
Och direkt efter löpning har jag nu fått min dom på chatten, 8km på bandet. Kan ju iaf avslöja att jag vann diskussionen angående träningsmyten, så Micke får snällt köra tung styrka imorn. 

Ikväll körde jag ett pass som heter reshape. Det är ett intervallbaserat pass på 30min, effektiv tid ca 20. Det är ett riktigt kul pass och att man kan bli så genomsvettig på bara 20 minuter är helt galet. Men det gick riktigt bra ikväll och kroppen kändes underbart pigg och stark. 
Jag körde 6 set bicepscurls med hantlar innan passet och efter passet fortsatte jag curla fast med stång. Körde två bicepsövningar till och sen 3 övningar för trickarna också. Som sagt, det gick sjukt bra idag och jag njöt verkligen hela träningen, allt kändes verkligen kanon!

Nu ska jag krypa ner under täcket och försöka somna så jag för en gångs skull kanske får sova mer än 5h. 
Men innan jag kryper ner ska jag dela med mig av en status som jag läste på facebook imorse. Kanske lite tråkigt att avsluta ett mycket positivt inlägg med en tråkig text, men det kan inte hjälpas. Sånt här gör mig så otroligt jävla förbannad rätt ut sagt. Som jag skrivit många gånger förut så är inte politik min grej och har aldrig någonsin varit, men jag blir rent ut sagt vettskrämd när jag läser sånt här. 
Och särskilt med tanke på att det viktigaste för Eskilstunas politiker just nu är en 1a och 5 nollor. För det är vad det är, en tom siffra. Hur kan allt ha blivit så snedvridet?
Snälla läs... och sen godnatt ♥
  1. Oscar fyller 31 år i vår. Oscar har en motsvarande civilekonomutbildning från ett universitet i Colombia. För 2 år sen lämnade Oscar Colombia med sin numera fru och hennes 5-åriga dotter. Anledningen var inte krig, Oscar är ingen flykting. Oscar lämnade Colombia för att det är korrupt och det är gerillan som styr. Det fanns ingen trygg framtid för Oscar.

    För ett och ett halvt år sedan hyrde vi in... Oscar till vårt lager via ett bemanningsföretag. Killen visade sig vara ett geni av sällan skådat slag. Efter drygt 6 månader i Sverige talade han i princip flytande svenska och hade stenkoll på skillnaden mellan "en" eller "ett", vilket måste vara sjukt svårt för en som inte är född här.
    Vi har ca 3500 olika lagerplatser med choklad, kokos, mandlar, nötter, russin och massor av olika kryddor. Efter ett par månader hade Oscar, utan hjälp av lagersystemet, stenkoll på var 2500 av alla våra artiklar fanns i vårt jättelager. Frågade man efter russin från Kalifornien, så kunde han utan att tveka säga att dessa fanns på lagerplats AC-35-03...
    En sån kille ska inte jobba för ett bemanningsföretag, en sån kille anställer man för att säkerställa att man har stenkoll på sitt lager.

    Oscar anställdes direkt. Han fick en bra lön, skaffade sig en större bostad till sig och familjen, han gifte sig, köpte sig en bra bil till familjen, han betalade skatt, han gjorde precis allt som förväntas av vem som helst som lever och arbetar i Sverige. Han var dessutom väldigt ödmjuk och tacksam för chansen han fått. Han har högre utbildning än vad jag har. Han jobbade på vårt lager och jag var ekonomichef. Det skulle lika gärna kunnat ha varit det omvända...

    Efter nån månad kom det till Migrationsverkets vetskap att Oscar "handplockats" till tjänsten och inte ansökt vi Arbetsförmedlingens platsbank. Därmed ska han utvisas!
    Efter ett år av stridande kommer Oscar nu att utvisas, pga. att vi som arbetsgivare inte utlyst denna lagertjänst via Arbetsförmedlingens platsbank...för övrigt uppfyller Oscar alla kriterier för att få stanna.

    Oscar måste lämna landet senast tisdag, trots att hans fru är gravid i vecka 32 och inte får flyga. När hon väl har fött har hon 2 månader på sig att lämna landet hon också...

    Varken Oscar eller hans fru får bidrag för att vara här, de läser inte ens på SFI eftersom de såg till att lära sig svenska blixtsnabbt på egen hand. De gjorde alla rätt. Migrationsverket gjorde alla fel.

    Det gör ont i hjärtat att se Oscar tvingas lämna oss. Hoppas över allt annat på jorden att han får komma tillbaka.

    Oscar fyller som sagt 31 år i vår och han är en av de mest fantastiska människor jag nånsin mött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar