onsdag 5 mars 2014

Är din anledning en anledning eller en ursäkt?


Den här bilden var den första jag såg imorse när jag satt på bussen och loggade in på min Instagram. Det var Mårten Nylén som hade lagt om den. Jag gillar den verkligen för det är så sant. 
När det känns viktigt så hittar man alltid tid till att göra saker, men när det inte känns lite viktigt längre så börjar ursäkterna komma en efter en. 

Bland alla oss som varit överviktiga och kämpat oss bort från den övervikten tror jag faktiskt att de flesta känner igen sig i dem här två meningarna. Jojjobantning är när det inte är tillräckligt viktigt för att fortsätta hitta vägarna mot målet, man hittar till en början men sen tappar man fokus och man virrar bort sig bland alla ursäkter. 
Skillnaden när man väl "lyckas" var, iaf för mig, när jag insåg att mina anledningar till att inte ta tag i mitt mående bara var dåliga ursäkter. 

Vi som gjort en viktresa kan känna igen dem här ursäkterna nästan innan dem ens uttalats i ord. Vi vet för vi har själva använt oss av dem många gånger. Det jobbiga nu är att vi vet att det bara är ursäkter medans den som faktiskt säger orden fortfarande tror att den har massa bra anledningar. 

- Nej jag kan inte börja träna än för sist jag började träna så fick jag ont i höften. 
- Jag måste börja lite lugnt så jag blir lite lättare innan jag sätter igång ordentligt. 
- Hmm, det är onsdag idag, om jag börjar imorn så hinner jag bara träna en gång för sen är det ju fredag och helg och då blir det ju ändå ingen träning. Så det är lika bra jag väntar till måndag istället. 
- Jag måste få äta min vanliga frukost för annars blir jag så trött och havregryngröt blir jag hungrig direkt av och jag kan ju inte gå runt sur på jobbet för att jag är hungrig. 

Jaha, och vad ville jag komma fram till nu då? Haha... Hmm... 
Min poäng är iaf att för att lyckas med nånting så måste man verkligen hitta anledningen till varför det är viktigt att nå dit du vill? Hur viktigt är det för dig? Och hur ska jag göra för att ta mig dit? 
Det enda sättet du kan misslyckas på är att ge upp. Ger du inte upp så kommer du förr eller senare att nå fram dit du vill. 



Idag blev det ett nytt pass för mig INNAN massagen. För nya läsare så lyssnade jag inte på min massör förra gången jag var där, när hon sa till mig att jag inte fick träna efter massagen. 
Jag tränade och några dagar senare så kunde jag knappt röra varken nacke eller axlar. Det var hemskt! Så nu är jag en lydig kund och lyssnar på vad hon säger :)
Därför tränade jag innan massagen. Planen var att köra armar och eventuellt axlar också men när jag kom ner till Actic så lyckades dem övertala mig att vara med på ett MRL-pass istället. MRL = Mage Rumpa Lår, typ precis vad jag inte behövde träna idag men nu blev det så ändå. Vilket kanonpass alltså, kort intensivt och sjukt jobbigt. Men som sagt, absolut inte vad jag behövde träna idag så efter en massa benböj och utfall så lät jag rumpan vila och körde ryggresningar istället. Benpasset i söndags och intervaller/styrka med Baby igår var alldeles för färskt i kroppen. 
Så för mig blev det ett MRL med en annan betydelse, Mage Rygg Lår :)
Imorn blir det ingen löpning för mig och Micke för jag är på utbildning inne i stan hela dagen, men på fredag. Då ska jag maxa 5an och se vad jag kan åstadkomma för tid :)

Nu bada och sen sova, kram på er ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar