lördag 6 juli 2013

Hemma igen

Nu har det gått en hel vecka sen sist jag skrev. Vi har kommit tillbaka till Sarajevo efter en vecka i Kroatien. Vi bodde i en stad som heter Tucepi. Den ligger vid Adriatiska havet en bit söder om Makarska. Det regnade förra lördagen när vi kom dit och jag kände direkt att neeeeeeeeeeeeeeeeej. Men från söndag och precis varenda dag så har tempet klättrat över 35 grader och vi har hängt på stranden hela dagarna. Hur skönt som helst med andra ord.
Damir har frågat säkert en 20ggr hur jag kan ligga och pressa i solen som jag gör. Nemas Problemas, I love it!










Tucepi är en turiststad, väldigt liten och väldigt mysig. En strandpromenad med massa restauranger och småbutiker precis längs hela gatan. Det finns några hotell där, såg faktiskt en svensk Apollokille, men vanligast är att man hyr en lägenhet. Vi bodde i samma lägenhet som för tre år sen när vi var där.
Det har verkligen varit helt underbart. Jag älskar solsemestrar.

Det är inte speciellt billigt så det har knatat iväg lite mer pengar än vi tänkt som. Men vi får väl se om vi klarar oss på vår planerade semesterbudget. Det var ju liksom där i Kroatien som vi hade "semester" på riktigt, nu är vi ju hemma. Eller hur man ska se det.
Trots morgonpromenad alla dagar utom den sista så har jag nog gått upp 3-4kg. Det är sjukt hur lös man känner sig. Lös och pluffsig. Jag hade en liten svacka en kväll och kände mig fet och äcklig, men så frågade jag mig själv vad jag är villig att välja bort för att inte gå upp nåt mer. Och svaret blev "INGET! Jag väljer bort saker hela veckorna hemma så nu ville jag faktiskt inte göra det denna vecka. Men ja, det märks ju direkt på kroppen.
Men men, det får jag ta tag i när jag kommer hem igen.

På vägen hem stannade vi till på ett ställe vid staden Mostar, som förövrigt också är en helt underbart fin stad. Men denna lilla by/stad som jag inte minns vad den heter, låg precis där en flod rann ut från ett berg. Sjukt fint, rena vykortsvyerna. Ni får kolla bilderna. Vi åt lunch i skuggan precis bredvid floden, underbart!






Idag har varit en resdag och här hemma fanns inget att äta. Så Borka gjorde ordning Ustipak som helt enkelt är friterad bröddeg. För en mackoman som mig så är det ju en middag från himmelriket. Mackmiddag :)
Med ost och tomat till. Perfekt för att lösa till sig lite mer i kroppen, haha.

Nu blir vi kvar här i huset två dagar, sen åker vi till Damirs morbror i Serbien i 5 dagar. Det har regnat hela dagen sen vi kom hem men hoppas det vänder så kanska man kan hålla i den lilla brännan man skaffat sig ;) hö hö
Hugs!

Damir ligger här bredvid och läser och frågade om jag inte ska skriva att han är mycket brunare än mig. Men det låter jag bli att skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar