söndag 2 december 2012

Det här med trakfikregler...



Jag tror jag får en mindre hjärnblödning varje gång jag är ute och kör bil alltså. Det är ju faktiskt ett under att det inte sker fler olyckor än vad det gör. Nu säger inte jag att jag är världens bästa bilförare själv, men något bättre än många andra är jag iaf.
Har man en gång bott och haft bil i sthlm så blir man en mycket kräsen bilförare. Man vill ha samma känsla för sina medtrafikanter överallt. Men så är icke fallet. Så fort man kommer utanför sthlms gränser så råder total anarki på vägaren. Störst går först, typ.

Jag finner mig själv sitta och svära, tuta, peka finger och blinka med helljuset i stort sett varje dag. Det är ju faktiskt inte klokt.

Irritationsmoment 1: Rondeller
Jag vet inte om man inte vet när man ska blinka eller om man helt enkelt skiter det. Man kanske sparar pengar på att inte behöva byta blinkerslampan så ofta om man inte blinkar så ofta. Vad vet jag? Men det är iaf grymt störande när folk INTE blinkar i en rondell.

Lagen säger:
En cirkulationsplats är att betrakta som vilken annan vägkorsning som helst. I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:
"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsäntligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."
När man svänger ut ur en cirkulationsplats är det att betrakta som ett byte av körfält.

Summa sumarum:
Använde blinkers oavsett vilket håll du ska åt så blir det lättare för alla andra att veta var du ska.
 
Irritationsmoment 2: Högerregeln
Snälla söta rara medtrafikanter. Om man kommer fram till en korsning, oavsett hur många vägar som möts vid den, så ska man låta den som kommer från höger köra före OM det inte finns en väjningsskylt eller markeringar i vägen innan korsningen.
 
Om du kommer på en väg som är upphöjd precis innan korsningen och eventuellt ett övergångsställe på själva upphöjningen, då gäller INTE högerregeln längre och du får snällt vänta på din tur.
Vi har en gata här precis utanför oss som är precis så och idag körde en kärr---- ut mitt framför mig. Hon trodde antagligen att högerregeln gällde eftersom hon kom från höger.
 
Summa sumarum:
Lär dig höger och vänster.
 
Irritationsmoment 3: Folk som inte blinkar när de ska svänga in på den vägen en själv kommer ifrån, så man har stått och väntat helt i onödan.
Detta måste ju vara det mest irriterande iaf, eller är det bara jag? Helst ska det vara rätt mycket trafik också så det inte är så många luckor att komma in i. Så svänger jä-eln in och man hade kunnat köra ut, men istället får man nu vänta på en ny lucka att komma in i. Grrrrrrr!
 
Summa sumarum:
Använd ALLTID blinkers om du ska svänga.
 
Irritationsmoment 3: Folk som inte kan hålla sig på sin sida på smala gator utan mittlinjer.
En del förare måste ju tro att till och med deras lilla Fiat Punto kan förvandlas till en stor lastbil så fort dem hamnar på en lite smalare gata. En meter från trottoarkanten oavsett om dem får möte eller ej.
 
Summa sumarum:
Håll åt dig!
 
 
Så där ja, nu har jag fått spotta och fräsa lite. Haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar