måndag 17 december 2012

En otroligt bra dag trots en otroligt irriterande förkylning

Planen att gå upp tidigt för att åka till gymmet för en powerwalk gick i stöpet direkt när klockan ringde imorse. Fanns inte en chans i h-vettet att jag skulle ta mig till gymmet där och då. Ställde istället om larmet och sov en timme till. Nästa gång klockan ringde så mådde jag faktiskt lite bättre och ännu bättre efter en Ipren och lite frukost.

Knatade iväg till kontoret för att hinna jobba undan lite innan jag tog tåget till sthlm.

Jag skrev ju tidigare att jag skulle försöka få min gamla PT att kolla min höft. Eller skrev jag det förresten? Aja, jag skriver det nu iaf. Jag mailade honom när jag fick så där riktigt ont i höften efter senaste försöket att springa 5km. Tanken var att han skulle få ge sitt utlåtande, antingen försöker jag få bukt på höftproblemet eller så ger jag fan i att springa nåt mer.



Först lät han inte alls positiv, han kände inte igen symptomen jag beskrev alls. Men så började han klämma och känna lite och rätt så snabbt konstaterade han att det var rumpan som var problemet. Gluteus medius (visste inte ens att det fanns en sån). Han sa åt mig "nu kommer det göra ont, men försök slappna av".
Jag svettades av bara smärtan och tårarna var inte långt borta ibland när han satte igång att knåda mina triggerpunkter. 10 punkter ska man tydligen knåda och detta sa han att Damir kan sköta åt mig, varannan dag i 2 veckor. För er som aldrig fått en riktig omgång av eventuella triggerpunkter så kan jag beskriva det med ett ord: Smärta. Först letar man upp en punkt som gör riktigt ont bara men nuddar och när man hittar en sån punkt så trycker man riktigt hårt och länge just precis där. Och så gör man om det på 10 sånna ömma punker.

Jag kände en förbättring direkt efteråt, han varnade dock att jag kunde få ännu ondare nu ikväll och det hade han helt rätt i. Skinkan och höften är riktigt riktigt ömma.
När jag bad honom att maila en faktura så sa han att chansen att få plåga mig lite räcker som betalning. Haha, tack för den du! Men det var verkligen jättesnällt av honom, så hade han absolut inte behövt göra men valde att bjuda på denna behandling. Tack snälla Martin "Axon" LöwgrenIdrottsskadecenter. Har länkat till hans blogg förut men gör det igen, ni hittar den här.

 
Var inte hemma förs 18.30, Damir drog direkt till gymmet medans jag åkte hem med Emilija. När det hann bli så sent så hann även min förkylning tillta som det alltid gör på kvällarna. Men jag pallrade mig iväg till gymmet ändå när Damir kom hem. 30 minuter långt blev passet, ett effektivt axelpass. Inte speciellt tungt med tanke på förkylningen, men 5 övningar med helt ok vikter.

Hoppas jag mår bättre imorn, för att må så här känns inte ett dugg kul.

Krya på mig nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar