tisdag 1 september 2009

Nu är det dags

Idag ska min sunda höst börja, eller iaf ska mitt något osunda liv bli lite sundare. Har sagt hela sommaren att i september kör jag. Åker utomlands om några månader och då ska jag ha gått ner 8 kg i vikt, det är ca 2 kg i månaden tills jag åker. Tdigare har jag alltid gått ner ett par kg på de 2 veckor jag vart iväg och så har jag tänkte det ska bli även denna gång, plus att denna gång är jag borta en längre tid.
Jag kommer att skriva ner några rader om det varje dag här i bloggen. Skittråkig läsning säkert och det får jag väl be om ursäkt för, men det är ju trots allt min blogg...
Men på ett sätt blir det en liten press för mig att veta att ni som läser (för tro det eller ej så har ni blivit några stycken nu) kan se hur det går för mig.
Tips, kommentarer och peppning är mycket välkommet.

Lite bakgrund:
Jag har tränat regelbundet sen jag var 8 år, var på elitnivå inom min idrott i nästan 10 år. Jag var och är fortfarande beroende av träning, endorfinerna det ger är min drog.
För 10 år sen var jag i formen av mitt liv! Jag pendlade mellan 67 och 70 kg till mina 174 cm. Väldigt fina muskler till mina fina former. Magrutorna på plats och inget häng. Formerna satt på rätt plats, dvs rumpa och bröst. Jag tränade 5-8 pass i veckan. Behövde aldrig tänka på vad jag stoppade i mig.

Har alltid haft knas på mina knän, ortopeden kallar det hypersensibilitet. Jag antar det betyder att jag är jättekänslig helt enkelt.
För 9 år sen halkade jag på en isfläck när jag var på väg till skolan, ramlade rakt ner på knät. Fick hoppa på kryckor i nån månad, när jag sen lite smått kunde träna igen så råkade en kille på gymmet slå till mig på andra knät så illa att det blev kryckor igen. Så ytterligare en period på kryckor. I samma veva träffade jag en kille i en annan stad, så det blev mindre med träning. Samtidigt som jag åt precis likadant som jag gjort hela mitt liv, utan att tänka. Många faktorer, kan inte komma på alla. Men 6 månader senare hade jag gått upp 20 kg.
20 KILO.....!!!!!Sen dess har jag jojo-bantat, upp och ner. Som mest gick jag ner 10 kg för kanske 4 år sen. Har väl säkert gått upp 5 av dem igen (minst).

Jag är inte jättetjock, men jag är stor. Överviktig enlig BMI. Som tur är sitter de flesta kilona där kvinnor ofta får sina kilon, bröst, rumpa och lår. Får ofta komplimanger för mina kurvor, men bryr mig egentligen inte ett dugg. För så länge jag inte är nöjd själv så spelar det ingen roll vad andra säger.

Men nu jävlar är det dags!

Så 1 september innehöll:
Mat: smal mat, inget undantag
Motion: 60 min promenad
Reflektion: Är skitskraj att jag inte ska lyckas den här gången heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar