onsdag 9 januari 2013

Att något så lätt kan vara så svårt



"Vad är hemligheten"
"Hur har du gjort"
"Du måste hjälpa mig göra vad du har gjort"
"Kan inte du skriva ett kostschema åt mig"
osv
osv
Det här är standardfraser när någon har gått ner mycket i vikt. Jag har själv fått alla till mig efter att jag gick ner förra våren. Har sett att min underbara gums, som har gjort en sjukt viktresa nu, också har fått liknande frågor. Har sett bilder som gillas av flera tusen på facebook, där personen på bilden gått ner mycket i vikt och i kommentarsfälten ser man dessa frågor.

Alla svarar samma sak, kanske med lite olika ord men med samma innebörd.
Det handlar om kalorier in och ut.
Gör dig av med mer energi än vad du stoppar i dig.
Energiunderskott.
osv
osv

Det finns till och med appar som hjälper till att räkna ut hur mycket kalorier du ska stoppa i dig beroende på vad du vill ha för resultat. Du behöver inte ens räkna själv.
Varför är det då så svårt när det öppenbart är så lätt?

Ta ett beslut med hjärtat, bestäm dig med hjärtat.
Om du verkligen bestämt dig och vill gå ner i vikt. Då blir det inte lika svårt att prioritera dem saker som tar dig mot ditt mål.
Är beslutet halvdant så är det bra mycket svårare att välja rätt saker när man står där och ska välja.
Det är fredag och fredagsmysreklamen spelas precis överallt och hela tiden. Man är trött efter en veckas arbete och har ingen som helst ork till nånting egentligen.
Det är så lätt att ta det enkla beslutet att köpa pizza på vägen hem istället för att laga middag. Och det är ju faktiskt fredag så en påse chips är jag faktiskt värd efter en veckas jobb. Mmm och en kall öl när man sätter sig i soffan med fötterna avslappnat på bordet. Eller kanske ett glas rött att sippa på? Man måste ju få unna sig lite extra när det är helg.
Det är så himla lätt att tänka så här. Jag gör det och jag vet att många av mina vänner gör det också.
Skillnaden när man tagit ett beslut med hjärtat så orkar man stå emot dessa tankar, men orkar göra det rätta valet som pekar mot ens mål. Man vet vad som krävs för att man ska närma sig där man vill vara.

Det spelar ingen roll hur många tips och råd man får om man inte bestämt sig med hjärtat. Ens omgivning kan försöka banka in i skallen på en hur man ska göra för att gå ner i vikt, men det spelar ingen roll om du inte bestämt dig. Då kan inga tips i världen hjälpa dig ner i vikt.

Vad krävs då för att ta det där beslutet?
För mig krävdes det  en graviditet och att betala en jävla massa pengar till en PT.
Jag sa till Damir att om jag börjar fuska med dieten så påminn mig om hur mycket pengar jag har betalat för det här.

Det svåra i en diet är inte hur man ska göra utan hur man hittar anledningen till att göra det.

Just nu har jag otroligt massa energi att lägga på min träning. Jag älskar att träna, jag verkligen älskar det. Men jag gillar inte lika mycket att dieta. Varje dag måste jag göra valen om och om igen. Nu gör jag det halvbra för att jag har ett mål i sikte, men jag känner och måste nog erkänna för mig själv att beslutet är inte helt i hjärtat. Än iaf.
Jag är inte mentalt där för att för att göra alla de där rätta valen. Jag tummar lite på kosten och resultaten blir därefter.
Imorn ska jag äta lunch med min syster. Jag föreslog indiskt fast jag vet att jag det bästa valet hade varit salladsbuffén.
I söndags fikade jag och jag tog inte bara en omgång utan smakade om flera saker.
Igår på Ikea valde jag att köpa en köttbulletallrik istället för att ta en sallad.

I våras när beslutet var orubbligt så hade jag valt salladsbuffén. Alla vänner som tog en lunch med mig i våras visste att det var salladsbuffén som gällde om man skulle få med mig.
Jag tackade oftast nej till födelsedagskalas om det inte var på en lördag (ätardag).

Nu gör jag inte samma val och får därför inte samma resultat. Det är inte svårare än så.
Jag får resultat, det får jag helt klart, men hade jag varit där med hjärtat så hade resultaten varit bättre. Då hade jag varit närmare mitt mål än vad jag är nu.

Jag är inte missnöjd alls med mina resultat nu, inte alls. Jag är starkare än jag någonsin varit och det är skitkul. Det är andra sorters resultat. MEN de tar mig inte till mitt mål. Tyvärr. Men jag är där jag är i mina val just nu och jag vet varför jag är där jag är. När jag tittar mig i spegeln så står jag inte och funderar på "varför" jag vet ju varför.

Helt ärligt vet jag inte vad som krävs för att jag ska få med hela hjärtat i den här satsningen. Men jag lovar att jag jobbar på att hitta svaret för jag vill nå mina mål.
Och när jag hittar det så lovar jag att berätta vad det var :)

Så alla ni med nyårslöften om att gå ner i vikt. Ta det lugnt, stressa inte sönder er i förtvivlan över uteblivna resultat. Var ärliga mot er själva. Gör ni verkligen allt ni kan för att nå det mål ni satt upp? Och då menar jag ALLT. Om inte så är det ok  med det också, men förvänta er inte att resultaten ska komma som om ni gav allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar