onsdag 10 oktober 2012

Så där ja!!!

 
Då var jag nere under 80 igen, kändes riktigt skönt att se dem siffrorna i morse. Även om jag som jag nämnt tidigare känner mig i bra form så är det alltid lika kul när vågen går åt rätt håll. Sakta men säkert går det neråt. 0,3kg i veckan har jag för mig det var för att nå mitt mål i juni 2013. Orkar inte räkna nu, men nåt sånt.
Jag vill inte gå ner för fort heller, nu vill jag bara att det är fett som försvinner och inte muskler. För dem få små knölar jag har får gärna blir lite större och några fler :)
 
Idag körde jag storstädning här hemma istället för promenad, men tog mig till gymmet vid lunch och körde en av Olgas intervaller. 20 minuter och dyngsvettig. Har så svårt att tänka mig att det verkligen kan bränna nåt på bara 20 minuter, men jag litar på henne. Hon verkar veta vad hon pratar (skriver) om så jag testar iaf. Så här såg intervallen ut idag och så här skriver hon om intervaller.  
 
0-2 min warm upp , nivå 5
min 2-3: nivå 6
min 3-4 : nivå 7
min 4-5 : nivå 8
min 5-6: nivå 9
x 4
min 18-19 nivå 10, dvs ni maxar här
min 19-20 cool down, dvs gå

Här kommer några ”måsten” för att passet ska kunna kallas HIIT (high intensive intervall training)
- passet får inte vara längre än 20 minuter
- är du nybörjare så får din aktiva ”arbetsinsats” vara totalt 4-6 minuter (dvs då du jobbar som hårdast, t ex sprinta i 30 sek och vila i 1, 5 min )
Är du mer på medelnivå så ska du hamna någonstans på 50/50.
Och som du förstår så målet med ett sådant pass blir att till slut vila så lite som möjligt, lungorna kommer kännas, du får blodsmaken i munnen.Men det roliga är att du får då förkorta passet till 10-12 minuter. Testa t ex med 60 sek all out och 40 sek vila.
- antal intervallpass får inte vara fler än 2 pass per vecka, dessa pass är riktigt dränerande för kroppen och det krävs återhämtning.
- gör samma upplägg i max 6 v.
Varför köra HIIT? Tidsbesparande, fettförbrännande och flåsgivande!
-man bränner inte alls mycket under själva passet men tack vare tillväxthormonet som skjuter upp genom taket efter ett sådant pass ger efterförbränning- det ger inte en medelcardio, typ jogging.

Sen laddade jag om här hemma med en dotter som vägrade sova, alltid lika kul och frustrerande. Men jag blir förvånad varje gång hur hon kan vara så snäll på gymmet när hon inte sovit på hela dagen. Hon måste verkligen gilla gymmiljön, massa folk i rörelse att titta på.
Vi hade rygg på schemat, vi slänge in lite superset med vader i slutet av passet också. Det gick SKITBRA idag. Riktigt riktigt bra ryggpass. Vi körde stående rodd och marklyft tillsammans med en kille som petade lite på oss och rättade till hållningen lite. Jag är verkligen tacksam när nån ger en lite tips på förbättringar, man blir lätt insnöad på sitt eget sätt annars. Så det tackar jag för :)

Längtar redan tills imorn då det är bröst och biceps på schemat. Och på fredag ska jag ta med finaste Fia för ett pass. Hon har bett om fokus på armar och mage och det ska hon banne mig få också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar