fredag 21 september 2012

Dagens tips

Taco har blivit bananernas fredagsmys. Varenda jäkel verkar äta taco på fredagar, and so do we :))
Jag älskar taco, skulle kunna äta det flera dagar i veckan. Men vi håller oss till fredagar och lördag lunch (eftersom det alltid blir över).
Meeeeen...... Som ALLTID när nåt är gott, så där väldans gott alltså, så finns det nån hake med det hela. Och med taco så är det kryddan som är haken. Nämligen att den är en SOCKERBOMB.

Tacokrydda borde inte få kallas krydda efter som det är massa druvsocker och stärkelse i den. En påser är på 40g och man brukar ju få ta till två påsar om man ska göra till hela familjen. 2 påsar = 80g krydda. Är ni med mig?
På 100g tacokrydda så får du i dig 50g socker. 50gram??!!!!!!????? Det är lika mycket socker som en halvliter coca cola innehåller.

Nu vill ju inte jag komma här och komma som värsta fredagsmyssabotören. Men det kan ju vara bra att ha vetskap om detta iaf och inte gå och tro att taco är ju jättenyttigt, som jag gick och trodde innan nån informerade mig annat.

Vi kryddar aldrig med tacokrydda längre, eller inte den på påse iaf. Jag har kommit över ett recept på en kryddblandning som blir väldigt lik tacokryddan och det innehåller bara kryddor. Bra va :)

1/2 dl spiskummin
1/2 dl paprikapulver
1/2 dl oregano
1/2 dl chilipulver
1/2 dl salt
2 tsk svartpeppar
2 tsk cayennepeppar
1 tsk vitlökssalt eller vitlökspulver

Av den här blandningen tar vi 3 matskedar till 1kg nötfärs.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar