tisdag 25 september 2012

Det där med järnvägsövergångar



Läste om en hemsk tågolycka idag och fick så himla ont i hjärtat. En liten 3 åring blev ihjälkörd av ett tåg vid en obevakad övergång :(
Ni hittar artikeln här http://www.expressen.se/kvp/tragedin-pa-sparet-det-ar-fruktansvart/

Det kanske inte är en fobi i medicinska termer men jag tycker iaf att det är väldigt obehagligt att passera järnvägsövergångar. Jag vet inte varför men jag får lite ångest varje gång, även om det är en med bommar. Jag tittar flera gånger åt båda hållen innan jag passerar och gasar gärna lite extra så jag kommer över snabbare. Har kommit på mig själv att jag håller andan också. Näe, sjukt obehagligt alltså.
På en av mina promenadrundor så passerar jag en obevakad övergång. Det lyser en lampa och så finns det en skylt där det står att man endast ska passera när lampan är tänd. Jag läser skylten flera flera gånger för att vara helt säker på att jag fattat det rätt och inte gör tvärtom. Lite varning på tvångstankar men som sagt, jag tycker det är så sjukt obehagligt. Ser liksom bilder att det kommer ett tåg i jättehög hastighet.

Fattar inte riktigt vartifrån detta obehag kommer ifrån. Min pappa är gammal rallare och skulle väl skratta åt mig om han läste det här.
Det kanske har med min favoritfilm (när jag var liten) att göra. Stekta gröna tomater, i den fastnade en kille med foten i spåret och så kommer tåget och alla får panik.

Denna olyckan gjorde ju inte saken bättre att läsa om. Usch så hemskt alltså :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar